tiistai 16. maaliskuuta 2010

Val d'Isére - Ranska - Opaspäivä

16.3 Opaspäivä

Meillä oli tarkotus hankkia jostain opas jo alunperin, mutta YouTravelilla oli alennettuun hintaan TopSkin oppaita tarjolla. Päädyttiin ottamaan 2 kaveria mukaan oman porukkamme ulkopuolelta (Juha ja Mikko). Oppaaksemme tuli Boris. Boris oli mukava kaveri ja aloitti päivän pienehköllä testillä. Pikku haikki Borsat hissin vierestä ylös ja alas North face of Borsat, jossa harjoiteltiin murkuloiden laskutekniikkaa, jota kuulemma tarvittaisiin myöhemmin päivällä. Onneksi keli ei ollut niin pilvinen kuin oli luvattu. Tämän testin jälkeen lunastettiin ilmeisesti paikka paremmille siivuille, sillä pätkä ei suurempia haasteita tarjonnut. Mikko kyllä pannutti katon kautta ympäri, mutta onneksi opas ei tainnut huomata. Pilvet kaikkosivat lähes kokonaan heti aamuisen testin jälkeen.

Boris katsoo, että kuluaari lasketaan turvallisesti.

Seuraavaksi suunnttiin Tignesin suuntaan ja laskimme siivun Tongue of Glacier. Reitti kulki jostain Lanches hissin nousijan oikealla puolella lähellä Motten pohjoista reunaa.

Kurun jälkeen offariryhmämme suuntasi takaisin hisseille.

Kuten luvattu oli alussa oli muutama morguli ja siitä sopivan jyrkkä pätkä joka aukeni hieman loivempana suurelle kentälle. Reitti oli laskettu useasti, mutta tarjosi sopivan jyrkkää pätkää harjoiteltavaksi. Siivun päätteeksi laskimme Val Claretin kylän kautta seuraaville haasteille.

Seuraava siivu oli sopivasti haastavampi ja hieno maisema reitti Val Claretin edustalla. Kurun nimeä en muista, mutta laskijan oikealla puolella oli Roches de la Petite Palme. Kuru alkoi jälleen hieman kuumottavilla murkuloilla ja traverssilla kapeahkoon alkuun ja leveni alas asti kohti hissejä jotka näkyivät alhaalla. Matkalla oli muutama kivi haasteena, jotka oli kuitenkin helppo väistellä. Lumivyöryjä ei liiemmin tarvinnut pelätä, sillä tämänkin kurun lumi oli todella stabiilia ja kovaa, muttei kuitenkaan jäistä. Kantti puri hyvin ja tarjosi hyvät edellytykset jyrkkiin käännöksiin.

Kuru alhaalta rinteen reunasta kuvattuna (reitti keskellä)
Tämä kuru oli hauska pätkä, ja tarpeeksi kuumottava alkuviikon tarpeisiin. Muutaman kiven joutui väistämään.

Aamupäivän päätteeksi tai no.. iltapäivän aluksi teimme pienen 15 minuutin nousun Combe Fólle sompahissin yläasemalta. Haikin jälkeen traverssia hetki ja pieni nousu toi hienolle Pointe du Lavachet:ltä lähtevälle kurulle. Lähtö oli tähänkin jyrkkä ja se laskeuduttiin sivuttain. (myöhemmin myös dropilla) Tämä kuru oli jyrkkä ja pidempi kuin edelliset. Lumi oli paljon parempaa ja maisema hieno. Kenties reitti ei innostanut niin useaa laskijaa pienen haikin takia sekä huonon haivaittavuuden takia.

Pointe du Lavachet reitti. Tämä oli todella mukavalla lumella

Laskimme suoraan Le Cretin bussipysäkille ja suuntasimme syömään Le Fornetiin. Annokset olivat hyvät mutta jälleen kerran hintavat. Boris veti jättisetin ruokaa ja mietimme miten hän jaksaa enää laskea. Boris totesi että eihän tässä mitään, kun hissi vie ylös ja painovoima alas. Lisäksi seuraavassa kabiinissa kerkeää ottamaan torkut (13min nuosu).
Päivän päätteeksi laskimme Mal Passetin laaksoon. Opas kertoi, että laakson pohjalta ei pääse läpi vaan on riski tippua jokeen joko jään ylitysreittiä, tai kallion reunalta, mikäli yrittää kiivetä pois erittäin jyrkkiä seiniä. Viimeksi 2 vk sitten pari saksalaista oli laskenut alas, joista toinen oli kuollut yrittäessään kiivetä pois. Onneksi ei siis eilen menty...
Laakso ei sinäänsä tarjonnut muutamaa hyvää siivua lukuunottamatta laskennallisia haasteita, mutta lumi oli paikoitellen hyvää johtuen korkeudesta. Lähtö oli 3400 metristä. Maisemallisesti sanoisin laakson vastaavan lähes Valle Blanchea. Tosin vuorihuiput olivat Blanchella majesteettisemmat. Ainakin keli oli mahtava.
Passen loppu laski mustan rinteen päätekohtaan randohiihtäjien ja turistien kävelyreitille. Tätä lykkimällä 10 minuuttia saavuttiin Le Fornetin alakabiinille. Päivä oli täysi ja suuntasimme toki Morikseen oluelle. Harmi vain että Juho oli unohtanut avaimet ja muut jäbät odottelivat meitä kämpillä... Sori jäbät..
Mahtava päivä, vaikkei putskua löytynytkään.